Spotify ve TikTok’ta hangi Eurovision şarkısı kazandı?
Spotify ve TikTok verileri İsviçre, İrlanda, Hollanda ve İsrail'in gerçek performansı hakkında ne gösteriyor?
Geçtiğimiz hafta sonu İsviçre, Eurovision Şarkı Yarışması'nın 68.'sini kazandı. Bu yıl bir ilke imza atan yarışma tartışmaların odağında yer alırken, veri yayını kamuoyunun gerçekte kimi dinlediğine dair farklı bir tablo çizdi.
Cumartesi günü, İsviçreli Nemo'nun “The Code” şarkısı jüriden en yüksek oyu, halktan ise beşinci en yüksek oyu alarak birinci oldu.
Böylece yarışmayı 1988'den bu yana ilk kez İsviçre kazandı ve Nemo, Eurovision'u kazanan ilk ikili olmayan sanatçı olarak tarihe geçti.
Etkinlikten önce Nemo güçlü bir yarışmacıydı ve Hırvat Bebek Lazanya'nın ardından favori olarak seçilmişti.
Dijital müzik hizmeti Spotify'dan alınan veriler, Nemo'nun finalden önceki hafta en çok dinlenen ikinci sanatçı olduğunu ortaya çıkardı.
Aynı haftanın en çok çalınan şarkısı ise final öncesi diskalifiye edilen Hollandalı temsilci Joost Klein'ın söylediği “Europapa” oldu.
Klein, final gününde diskalifiye edilmesinin ardından medyanın yoğun ilgisine maruz kaldı.
Kararın daha önceki bir basın toplantısında Klein'ın İsrail'in etkinliğe katılımına açıkça karşı çıkmasıyla bağlantılı olduğuna dair söylentiler yayılmıştı.
Ancak Avrupa Yayın Birliği (EBU), bunun Klein ile bir kamera operatörü arasında yaşanan “olay”dan kaynaklandığını duyurdu.
İsveç polisi dün olayı araştırdıklarını ve Klein'a suç duyurusunda bulunulabileceğini doğruladı.
Finalin ertesi günü Spotify, Nemo'nun şarkısının tüm yarışmacılar arasında en çok dinlenen şarkı olduğunu gösterdi.
Klein'ın “Europapa” şarkısı finalden elenmesine rağmen en çok çalınan ikinci şarkı olmayı başardı.
Yarışmada ikinci olan Baby Lasagna'nın Hırvatça şarkısı “Rim Tim Tagi Dim” en çok dinlenen üçüncü şarkı oldu.
Finalin en büyük favorileri arasında yer alan Bebek Lazanya, halk oylamasında ikinci, jüri oylamasında ise üçüncü en yüksek puanı elde etti.
Popülerliğin ortasında tartışma
İsrail'in yarışmaya katılması, etkinliğin son yılların en tartışmalı Eurovision'u haline gelmesi anlamına geliyordu.
Rusya'nın 2022'de Ukrayna'yı işgal etmesi nedeniyle yarışmadan çıkarılmasının ardından birçok Eurovision taraftarı, İsrail'in de Gazze saldırısı nedeniyle yarışmadan çıkarılması gerektiğini hissetti.
Malmö'de toplandı 12.000Birden fazla kişi İsrail'in yarışmaya dahil edilmesini protesto etti.
Tüm protestolara ve tepkilere rağmen İsrail 12 puan alan ülke olmayı başardı. Jürinin düşük oyları nedeniyle genel sıralamada ancak beşinci sırada yer alabildi.
Ancak bu yüksek oy oranı Golan'ın şarkısının en çok dinlenen şarkılardan biri olduğu anlamına gelmiyor. “Hurricane” törenden önceki hafta en çok izlenen onuncu şarkı olmasına rağmen finalin ertesi günü sekizinci sıraya yükseldi.
Herkese açık derecelendirmeler ile Spotify akışları arasında bu kadar büyük bir farkın olması iki olasılığa işaret ediyor. Birincisi, şarkının yayın platformlarını kullanma olasılığı daha az olan eski nesil seçmenler arasında popüler olması olabilir. İkincisi, İsrail'in bu yılki popülaritesi müziğe gerçek bir ilgiyi temsil etmiyor ve siyasi oylamadan kaynaklanıyor.
İrlanda'nın Bambie Thug'unun şaşırtıcı yükselişi
İrlandalı şarkıcı Bambie Thug, etkinlikte bir şarkının siyaset olmadan da izlenebileceğini ve dinlenebileceğini gösterdi.
Büyücülük, şeytan ve cadı kavramlarının başrolde olduğu “Kıyamet Mavisi” adlı “ouija-pop” şarkısıyla izleyenleri kendine hayran bırakan sanatçı, etkinliğin ilgi odağı oldu.
Her ne kadar İsrail'le ilgili sorun nedeniyle şarkı duyulmasa da Bambie Thug, ülkenin bu yılki yarışmaya katılmasını en çok eleştirenlerden biriydi. İsrail'in hemen ardından altıncı sırada yer alan İrlanda, Spotify'da %950'lik dinleme rekorunu kırarak Spotify'dan “Eurovision'un resmi olmayan favorisi” unvanını kazandı.
TikTok'taki benzer veriler, finalin yayınlanmasından bu yana her ülkenin katılımına olan ilginin arttığını gösteriyor. Swiss Nemo, finalle karşılaştırıldığında %3.245 daha fazla kullanıcının 'The Code' için video oluşturmasıyla bir kez daha büyük bir başarı elde etti.
Hırvat Baby Lasagna'nın “Rim Tim Tagi Dim” adlı şarkısında içerik artışı açısından %372 performans elde edildi.
Spotify gibi Bambie Thug da finalden bu yana oluşturulan içerikte %66 ile beşinci en büyük artışı gördü.